HOW NOT TO MAKE THE ACCESSIBLE INACCESSIBLE

ANALYSIS OF THE MEDICAL REPORT VALIDITY POLICY AND ITS IMPACTS ON THE LIVES OF STUDENTS WITH DISABILITIES

Authors

  • Geovani Lopes de Carvalho UFERSA
  • Bênia Mayara de Medeiros UFERSA
  • Josinaldo Alves Bezerra UFERSA
  • Jose Wesley da Silva Carvalho UFERSA
  • Ayala Gurgel UFERSA

Keywords:

Public Policy, Educational Inclusion, Disabled People, Quotas, Medical Report

Abstract

Analysis of the medical reports validity policy current in public institutions as a requirement for access to inclusion policies and its impacts on the lives of low-income students with disabilities, highlighting the variable “expiry date” of these documents. It studies the relationship between the social needs of people with disabilities and inclusive policy for higher education in relation to protocol forms of access to rights mediated by the requirement for an expert report with a defined validity period, even in the case of permanent disabilities. It shows that the imposition of expiration dates ignores the permanent nature of many disabilities, creating obstacles to low-income students' access to higher education, contradicting the principle of inclusive education. It highlights that the lack of legal provision to establish validity periods for expert reports for permanent disabilities was identified as the main gap that sustains the discriminatory practice in the policies of these institutions. The intervention proposal that results from this study aims to take the debate to the institutions' higher collegiate bodies to eliminate this requirement in their notices, contributing to a truly inclusive education. The study also highlights the importance of supporting future discussions on the topic and serving as a basis for proposing new policies that guarantee access for students with disabilities to higher education in Brazil, considering not only the disability variable, but other related variables, such as income. It understands that this inclusion only really happens when the user community is heard and its demands are met.

Author Biographies

Geovani Lopes de Carvalho, UFERSA

Graduando em Direito na UFERSA, pesquisador do projeto de extensão intitulado "Laboratório de Políticas Públicas da Ufersa".

Bênia Mayara de Medeiros, UFERSA

Graduanda em Direito na UFERSA, pesquisadora do projeto de extensão intitulado "Laboratório de Políticas Públicas da Ufersa".

Josinaldo Alves Bezerra, UFERSA

Graduando em Direito na UFERSA, pesquisador do projeto de extensão intitulado "Laboratório de Políticas Públicas da Ufersa".

Jose Wesley da Silva Carvalho, UFERSA

Graduando em Direito na UFERSA, pesquisador do projeto de extensão intitulado "Laboratório de Políticas Públicas da Ufersa".

Ayala Gurgel, UFERSA

Ayala Gurgel nasceu em Alexandria-RN. É Bacharel em Filosofia (1997, UFPB), Especialista em Saúde Mental e Atenção Psicossocial (2013, Estácio de Sá), Mestre em Filosofia (2001, UFPB). Doutor em Políticas Públicas (2008, UFMA), com a tese Direitos Sociais dos Moribundos, premiada pela Capes com Menção Honrosa na Edição 2010 do Prêmio Capes de Teses. Doutor em Filosofia (2021, UFC),com a tese Ética dpos Nomes Próprios. Professor da UFMA (Universidade Federal do Maranhão) de 1998 a 2014 onde desenvolveu pesquisas na área de políticas públicas voltadas para a morte-morrer e na área de saúde mental. Desde 2014, Professor da UFERSA (Universidade Federal Rural do Semi-Árido). Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Ética, Bioética, Tanatologia e Saúde Mental. Atualmente desenvolve pesquisas na área de filosofia da linguagem ordinária e teoria da argumentação

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Published

2024-12-24

How to Cite

Lopes de Carvalho, G., Mayara de Medeiros, B., Alves Bezerra, J., da Silva Carvalho, J. W., & Gurgel, A. (2024). HOW NOT TO MAKE THE ACCESSIBLE INACCESSIBLE : ANALYSIS OF THE MEDICAL REPORT VALIDITY POLICY AND ITS IMPACTS ON THE LIVES OF STUDENTS WITH DISABILITIES. Faculdade De Direito De São Bernardo Do Campo Review, 30(2), 11. Retrieved from https://revistas.direitosbc.br/fdsbc/article/view/1231